سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش برای کسی که بدان عمل می کند، مایه رشد است . [امام علی علیه السلام]
دوشنبه 89 دی 13 , ساعت 7:8 عصر

استاد محمد حکیمى
امام مهدى (ع) در راه و کار خود سازش‏ناپذیر است و در اجراى حدود و احکام الهى و مبارزه با ستمگران قاطعیتى خدایى دارد، چشم‏پوشى و مسامحه‏اى در راه و روش او نیست، از ملامت ملامتگران نمى‏هراسد، از هیچ مقام و قدرتى نمى‏ترسد، و بدون هیچگونه ملاحظه‏اى تبهکاران را کیفر مى‏کند و صالحان زاهد و ساده‏زى و بى‏آلایش را در مصادر امور مى‏گمارد.

قاطعیت، خصلت همه رهبران راستین الهى است، و این خصلت در وجود مبارک امام مهدى (ع) در حد اوج و کمال است. و معیار پاکسازى اجتماعات بشرى همین است. عینیت‏یافتن عدالتى فراگیر و ریشه‏سوزى هر ظلم و ستم باید بدون کمترین ترحم و ارفاق و استثنایى صورت گیرد، بطورى که در هیچ جاى جهان علت فساد و عامل بیدادى برجاى نماند، تا بتواند بتدریج‏به مناطق دیگر نفوذ کند، و به توطئه و کارشکنى در کار سامان بخشیدن به جامعه بشرى بپردازد.

این تجربه همه دوران تاریخ است که سازش و ارفاق و ملایمت در پاکسازى جامعه و زدودن علل و عوامل ناراستى و نادرستى و تجاوزطلبى، همواره موجب گردیده است تا پس از گذشت اندک زمانى، نیروهاى ضدحق و ضد عدل در سازماندهى مجددى تشکل یابند، و از پشت‏به نیروهاى مردمى و انقلابى یورش آورند، و ضربه‏هاى کارى وارد سازند، و آنان را بکلى از پاى درآورند، یا دست‏کم تضعیف کنند و در راه و کارشان ناموفق سازند. این موضوع تجربه همیشگى تاریخ است. و دیگر بار، در دوران ظهور بزرگ، این واقعیت نادیده گرفته نمى‏شود، تا پاکسازى بزرگ و ریشه‏اى جامعه بشرى تحقق خارجى یابد، و از هر شکست و ناتوانى و سستى در امان ماند. از اینرو، امام منجى، در سراسر اندام جامعه بشرى سلولى فاسد بر جاى نمى‏گذارد، و هر خس و خاشاکى را از مسیر انسان برمى‏دارد، و هر فسادى را در نطفه خفه مى‏کند، و هر ستمى را از ریشه مى‏خشکاند. در همه جریانهاى فاسد و ضدانسانى، همه عاملان، زمینه‏سازان و دستیاران آن جریانها را از دم تیغ مى‏گذراند.

امام باقر (ع):

یقوم‏القائم... على‏العرب شدید، لیس شانه الاالسیف... ولایاخذه فى‏الله لومة‏لائم. (1)

- (امام) قائم قیام مى‏کند... بر اعراب سختگیر است و راه (و روش) او شمشیر (به به کارگیرى سلاح) است. و در راه اجراى (برنامه‏هاى) الهى از ملامت ملامتگرى بیم نمى‏کند.

تبلیغات دشمنان داخلى و خارجى و بوق و کرناها و تکفیرهاى داخلى و ارتجاعى در او هیچ اثرى نمى‏گذارد، و او را به مصلحت‏سنجى مجبور نمى‏سازد. این روش ارزشمند، در عین دشواریهاى فراوانى که همراه دارد، از جهتى نیز کارها را آسان مى‏کند، چون آنان که اندیشه رخنه کردن در صفوف نهضت و انقلاب جدید را در سر مى‏پرورانند و شیوه فتنه‏گرى را در پیش مى‏گیرند، هنگامى که با قاطعیتى خلل‏ناپذیر روبرو گشتند و راهى براى نیرنگ‏بازى و نفوذى‏گرى در پیش خود ندیدند، دست از هر خطا و انحراف برمى‏دارند و از هرگونه حرکتهاى مخفیانه و کارشکنیهاى پنهانى و سرمایه‏گذاریهاى مرموز دست مى‏شویند.

امام مهدى (ع)، با ایجاد بیم و دلهره و ترسهاى عمیق و راستین، بسیارى از گروههاى مخالف و ستم‏پیشه را مجبور به ترک راه و روش خود مى‏کند و به تسلیم وامى‏دارد. از اینرو، در احادیث آمده است که از شمشیر برنده و اراده قاطع امام و یارانش همه اهریمنان مى‏هراسند، و ترسى گران بر روان دژخیمان خون‏آشام سایه مى‏افکند، و لرزه بر اندام خودکامگان و طاغوتان مى‏افتد. و این خود عامل بزرگى در پیروزى کامل آن امام منجى است. با این رعب و ترس، بسیارى مقاومتها درهم مى‏شکند، و بسیارى از مردمان به راه بازمى‏گردند و از تجاوز به حقوق دیگران و زیر پا نهادن مسؤولیت و تکلیف و حرمت انسانها دست‏برمى‏دارند.

امام صادق (ع):

بیناالرجل على راس‏القائم یامرو ینهى اذا امر بضرب عنقه، فلا یبقى بین‏الخافقین جشى‏ءج الا خافه. (2)

- در همان هنگامى که شخصى نزد قائم ایستاده و به امر و نهى مشغول است (3) ناگاه (امام) امر مى‏کند که او را بکشند. اینست که در خاور و باختر زمین چیزى نمى‏ماند مگر اینکه از (قاطعیت و اجراى عدالت) او مى‏هراسد.

انسانهاى استثمارگر، ستم‏پیشه، خون‏آشام و بداندیشان دیوسیرت، در برابر خود قدرت و نظامى را مى‏بینند که ذره‏اى از حق و حقوق مردمان را نادیده نمى‏گیرد، و کاهى را از کوهى جدا مى‏سازد، و زشت‏کرداران و گناهکاران را بدون ذره‏اى چشم‏پوشى کیفر مى‏دهد، و حد و حدود الهى را بدون کمترین ارفاق به اجرا درمى‏آورد، و قانون عدل و حق درباره بزرگ و کوچک و فقیر و غنى و عالم و جاهل و خویش و بیگانه عملى مى‏سازد. و اینچنین شیوه و روشى نرمش‏ناپذیر و استوار، اطاعت و فرمانبردارى همگان را موجب مى‏گردد.

امام باقر (ع):

کانى باصحاب‏القائم و قد احاطوا بما بین‏الخافقین لیس من شى‏ء الا هو مطیع لهم. (4)

- گوییا یاران قائم را مى‏بینم که بر خاور و باختر گیتى مسلط شده‏اند، و هیچ چیز نیست مگر آنکه از آنان فرمان مى‏برد.

و اینچنین شیوه و روشى مى‏تواند نجات‏بخش بشریت‏باشد، و شبکه‏هاى پیچیده بیدادگران و دنیاداران را از دست و پاى بشریت مظلوم بردارد، و راحت و آسایش واقعى همگان را فراهم سازد. در جبهه خارجى موفق مى‏شود حرکتهاى ضد مردمى را درهم بشکند، و یک تن از ضد مردمان را باقى نگذارد، و در جبهه داخلى توفیق مى‏یابد تا به پاکسازى بزرگ دست‏یازد و همه منافقان نامرئى و نفوذیان و ریاکاران و تزویرگران ظاهرالصلاح را ریشه‏کن کند، و توده‏هاى نجیب انسانى را از شر هر نیرنگ و مکر و ترفند و فریبى آسوده سازد، و امنیت واقعى را بر سراسر اجتماعات انسانى حاکم گرداند.

بنابراین، روش امام در برخورد با تبهکاران داخلى و انحرافها و فسادهاى اجتماعى دست کمى از درگیرى با جبهه خارجى و دشمنان سلاح به دست و آشکار جهانى ندارد. کشتار و جنگ در راه و روش امام موعود (ع) تنها براى از میان برداشتن حاکمان و زمامداران مسلط بر کشورهاى جهان نیست، بلکه قاطعیت در برابر حکومتهاى خودکامه مقدمه‏اى است‏براى اصلاح جامعه‏ها و ایجاد دگرگونى اساسى در ماهیت روابط اجتماعى، و سرانجام اجراى دقیق عدالت اجتماعى در همه شؤون زندگى. به این جهت امام نه تنها در جنگها و لشکرکشیها با دشمنان خارجى دست‏به کشتار مى‏زند و موانع راه را با قاطعیت از سر راه برمى‏دارد، بلکه در برابر هر گونه فساد و انحراف در داخل جامعه اسلامى نیز قاطعانه مى‏ایستد و علل و عوامل آن را نابود مى‏کند.

در این تردیدى نیست که روشهاى سازشکارانه و مصلحت‏اندیشانه در برابر فساد داخلى، بتدریج جامعه را تباه مى‏سازد، یعنى از درون دچار مشکلاتى مى‏کند. که از هرگونه سامانیابى مانع مى‏گردد، و کم‏کم مفاسد داخلى نظام را از اعتبار مى‏اندازد، و جامعه را به سقوط مى‏کشاند، و اجراى حق و عدل را ناممکن مى‏کند. از اینرو، ساختن جامعه‏هاى بشرى قاطعیتى نرمش‏ناپذیر مى‏خواهد و دورى دقیق از هرگونه ملاحظه‏گرایى و سازشکارى.

امام على (ع):

لا یقیم امرالله - سبحانه - الا من لایصانع ولا یضارع، ولا تتبع‏المطامع. (5)

- دین خدا را نمى‏توانند ترویج کنند مگر کسانى که سازشکار نباشند، (و با دنیادوستان و رفاه‏طلبان) همسو نشوند، و دل در گرو طمعها و خواهانیها نداشته باشند.

راه و روش امام مهدى (ع)، شکوفایى راستین این اصول و معیارهاست، نه سازشى در آن راه دارد و نه طمعى به مال دنیادارى، هیچ انگیزه‏اى در کار نیست جز رضاى خدا و اجراى عدالت مطلق.

امام على (ع):

... و لیطهرن‏الارض من کل غاش... (6)

- ... زمین را از هر انسان نیرنگ‏باز (و فریبکار) پاک مى‏سازد...

کسانى که در مبانى عقیدتى و ایمانى چون دیگرانند و بظاهر معتقد و مسلمان حساب مى‏شوند، لیکن در عمل و در روابط اجتماعى دچار انحرافند و در مسائل مالى و اقتصادى فریبکارند و غش به کار مى‏برند، مورد تصفیه و پاکسازى قاطع و انعطاف‏ناپذیر امام قرار مى‏گیرند، و با نابودى این طبقه زالوصفت که در شمار اندک نیستند، مردمان به امنیت اقتصادى خواهند رسید در کنار دیگر امنیتهاى اجتماعى.

امام کاظم (ع):

... الثانى عشر منا سهل‏الله له کل عسیر... و یبیر به کل جبار عنید، و یهلک على یده کل شیطان مرید... (7)

- ... خداوند براى دوازدهمین (امام) از خاندان ما هر دشوارى را آسان مى‏گرداند، و به دست او هر جبار سرسختى نابود مى‏شود و هر شیطان سرکشى هلاک مى‏گردد.

از شیوه‏هاى امام موعود (ع)، براى محو طاغوتان و جباران،عدم پذیرش توبه است. و این، موضوعى است‏بسیار مهم، که از نفوذ عناصر ناباب و نالایق و دوگانه و ناخالص یا متظاهر، در صفوف انقلابیون جلوگیرى مى‏کند.

روشن است که با پیدایش تحول و انقلاب در جامعه، مردم به دو گروه تقسیم مى‏شوند:

1- گروهى که پیش از انقلاب و نظام جدید خود را براى تحول و دگرگونى آماده کرده بودند و اندیشه و افکار خویش را از پیرایه‏ها و معیارهاى نادرست پیشین رها ساخته بودند. این دسته با پدید آمدن انقلاب و تحول در نظام اجتماعى، بدون دشوارى، معیارهاى جدید را مى‏پذیرند و خود را با جامعه نوبنیاد و ضوابط آن تطبیق مى‏دهند و با تفکر و حرکت نوین هماوا و هماهنگ مى‏گردند.

2- کسانى که روشها و معیارهاى واپس‏گراى جامعه پیشین در تار و پود وجودشان نفوذ کرده و به اندیشه و عمل آنان فرم و شکل بخشیده است و منافعشان نیز در همان است. این گروه با همان اندیشه‏ها خو گرفته‏اند و آن اندیشه‏ها و معیارها جزء شخصیتشان شده است. اینان در هر جامعه و محیطى قرار گیرند جز به همان اصول پیش‏ساخته خویش به چیزى نمى‏اندیشند، و منافع خود را نیز در سایه همان روشها و اندیشه‏ها تامین شده مى‏یابند. این گروه با پدید آمدن تحول و انقلاب و واژگونى نظامهاى فرهنگى، اجتماعى، اقتصادى و ارزشى پیشین، دچار مشکل اساسى مى‏گردند; زیرا از یک سو با حرکت انقلابى و دگرگونساز جدید روبرو هستند که اصول و معیارهاى تازه‏اى عرضه مى‏کند، که در بسیارى از موارد کاملا با اصول پیشین متضاد و ناسازگار است. از سوى دیگر گرفتار افکار و اندیشه‏هاى پیشین و خصلتهاى منافع‏طلبانه خود هستند، که در ژرفاى روح آنان رسوخ کرده است، بویژه که منافع خود را نیز در سایه آن معیارها پایدار مى‏دانند.

گروه دوم در رویارویى با انقلاب دو دسته مى‏شوند: دسته‏اى کوتاه‏فکر و سطحى‏نگر، که در برابر انقلاب و نظام جدید مى‏ایستند و در برابر اندیشه‏هاى نوین مقاومت مى‏کنند. این دسته زود از میان مى‏روند، و براى نیروهاى انقلابى رویارویى با این گروه چندان دشوار نیست.

دسته دوم کسانیند که اصولى و بنیادى فکر مى‏کنند و پویایى و بالندگى حرکت جدید و انقلابى را درک مى‏کنند و ستیز با آن را ناممکن مى‏شناسند. اینان بظاهر به حرکت نوین تن مى‏دهند و آن را مى‏پذیرند، لیکن در درون و باطن به هرگونه کارشکنى دست مى‏یازند. این دسته در ظاهر انقلابى و طرفدار مبانى جدیدند و در باطن ضدانقلاب و معتقد به اصول گذشته‏اند. گرایش این نوع از مردم و گروهها به انقلاب، و ناشناخته ماندن آنان یا طرد نشدن آنان، همواره، مشکل اساسى هر انقلاب است و عامل اصلى انحراف در مبانى انقلابها. این طبقه با نفوذ در صفوف انقلابیون، حرکت نو را دچار انحراف و چرخش به عقب و واپس‏گرایى مى‏سازند، و اندک‏اندک افکار و اندیشه‏هاى واپس‏گراى خود را در قالب تعبیرها و واژه‏هاى نو در جامعه جا مى‏زنند، و مبانى انقلاب را بتدریج از محتواى اصلى تهى مى‏سازند، و کم‏کم انقلاب را به ضدانقلاب تبدیل مى‏کنند. و این امرى است که همواره تجربه شده است. لیکن مایه عبرت نگشته است.

یکى از راههاى اصلى نفوذ این خائنان خادم‏نما و ضدانقلابیون انقلابى‏نما و سرمایه‏داران و طاغوتان بظاهر مردمى، توبه است. البته توبه مى‏تواند راست و درست‏باشد و شخص تائب براستى گذشته‏ها را پس پشت افکنده و به راه بازگشته باشد، و هم مى‏تواند ظاهرى فریبکارانه صورت گیرد. تشخیص درست‏حقیقت توبه کارى دشوار است و اگر این دشوار حل نگردد حل مشکل نفوذ عناصر ناباب و ضد عدل و ضد ارزش در صفوف انقلاب دشوار است. (8)

این مشکل درباره داورى و قضاوت نیز هست که افراد مجرم - بویژه متمکنان و طاغوتان مالى و سیاسى و نظامى - با زیرکى و هوشیارى و با استفاده از افراد متخصص که از راههاى فرار قانونى اطلاع دارند، مى‏توانند بیگناه را مجرم و مجرمان را بیگناه جلوه دهند و حق را ناحق کنند. (9)

در جامعه مهدوى (ع) که سره از ناسره و منافق و طاغوت و طاغوتچه از دیگران جدا مى‏شوند و همه مجرمان کیفر مى‏یابند، و همه حقها به حقداران مى‏رسد، این دو مشکل چگونه حل مى‏شود که راه فرارى باقى نماند؟

در احادیث که در آنها اندکى از راهها و روشهاى امام مهدى (ع) ترسیم شده است‏به دو موضوع اساسى در این زمینه اشاره شده است:

1- امام و یاران او در قضاوت چون داود پیامبر (ع) قضاوت مى‏کنند، یعنى باعلم باطن‏بینى و احاطه به منویات و اندیشه‏هاى باطنى اشخاص و افراد، مجرمان را مجرم اعلام مى‏کنند و بیگناهان را بیگناه، و در آن دوران دیگر نیازى به شاهد و بینه و ارائه مدارک و دلائل نیست. با استفاده از این شیوه الهى است که کار قضاوت بسرعت انجام مى‏گیرد، و هر مجرم و تبهکار در دم به کیفر مى‏رسد، و حقى از مظلومى ضایع نمى‏گردد.

امام صادق (ع):

لن تذهب‏الدنیا حتى یخرج رجل منا اهل‏البیت‏یحکم بحکم داود و آل داود لایسال‏الناس بینة. (10)

- دنیا پایان نمى‏پذیرد تا مردى از خاندان ما قیام کند، که چون داوود (ع) و آل داود قضاوت کند، و از کسى (براى داورى) دلیلى نخواهد.

شیخ مفید مى‏گوید: « چون قائم آل محمد (ص) قیام کند، مانند حضرت داود (ع) یعنى برحسب باطن، قضاوت کند، و بى‏هیچ نیازى به شاهد حکم دهد. خداوند حکم را به او الهام مى‏کند. و او بر طبق الهام الهى حکم کند، مهدى، نقشه‏هاى پنهانى هر گروه را بداند و به آنان آن نقشه‏ها را بگوید. مهدى، دوست و دشمن خود را با نگاه بشناسد.» (11)

مشکل نفوذ عناصرى نفوذى نیز در پرتو همین اصل حل مى‏شود، زیرا که افکار و اندیشه‏هاى افراد بر امام و یاران او (12) آشکار است، و ظاهرسازیها و نیرنگهاى آنان تاثیرى ندارد. به این جهت است که توبه اشخاص پذیرفته نمى‏شود. (13)

امام باقر (ع):

یقوم‏القائم بامر جدید ... و. قضاء جدید، على‏العرب شدید، لیس شانه الا بالسیف، لایستتیب احدا، ولا یاخذه فى‏الله لومة لائم. (14)

- قائم (ع) قیام مى‏کند با شیوه‏اى نو... و روشى تازه در قضاوت. بر عربها سختگیر است، شیوه او تنها شمشیر است و توبه کسى را نمى‏پذیرد و در (راه) اجراى احکام الهى از ملامت ملامتگرى نمى‏هراسد.

امام باقر (ع):

- زرارة:... قلت ایسیر، بسیرة محمد (ص)؟ قال: هیهات هیهات یا زرارة ما یسیر بسیرته. قلت: جعلت فداک لم؟ قال ان رسول‏الله (ص) سار فى امته باللین کان یتالف‏الناس، والقائم یسیر بالقتل... ولایستتیب احدا... . (15)

- زراره مى‏گوید: از امام باقر (ع) پرسیدم: آیا قائم، با مردمان، مانند پیامبر (ص) رفتار نمى‏کند؟ فرمود: هیهات، هیهات! مانند پیامبر (ص) رفتار نمى‏کند. گفتم: فدایت گردم چرا؟ گفت: پیامبر با ملایمت‏با مردم رفتار مى‏کرد، و مى‏کوشید تا محبت مردم را، در راه دین، جلب کند و تالیف قلوب نماید. اما قائم با شمشیر با مردم روبرو مى‏شود... و توبه‏اى از کسى نمى‏پذیرد...

قاطعیت الهى امام مهدى (ع)، در برابر همه عناصر فتنه‏انگیز و تجاوزطلبى است که به حق و عدل پشت کرده‏اند و از تجاوز به حقوق و سلطه‏طلبى دست‏بردار نیستند. این عناصر - داخل باشند یا خارج، به ظاهر مسلمان باشند یا کافر - بدون استثنا با شمشیر فراگیر امام روبرو خواهند شد، و جامعه از وجود این ضدانسانها پاکسازى خواهد گردید.

امام باقر (ع):

اذا قام‏القائم سار الى‏الکوفة، فیخرج منها بضعة عشر للاف انفس... علیهم‏السلاح فیقولون له: ارجع من حیث جئت فلا حاجة لنا فى بنى فاطمة فیضع فیهم‏السیف حتى یاتى على آخرهم، ثم یدخل‏الکوفة فیقتل بها کل منافق مرتاب و یهدم قصورها، و یقتل مقاتلیها حتى یرضى‏الله - عزوجل - . (16)

- آنگاه که قائم قیام کند به کوفه درآید، پس چندین هزار (جنگجوى) سلاح به دست‏سر برآورند و به امام مهدى گویند: بدانجا که آمدى بازگرد که ما را نیازى به فرزندان فاطمه نیست. امام آنان را تا آخرین نفرشان مى‏کشد، سپس به کوفه داخل مى‏شود و (در داخل شهر) هر منافق شک‏گرایى را مى‏کشد، و کاخهاى شهر را ویران مى‏کند، و سلاح به دستان را از دم تیغ مى‏گذراند، تا خداى بزرگ (از کشتن این دشمنان دین و عدل) خشنود گردد.

چنانکه از این حدیث آشکار مى‏شود جامعه از همه عناصر ناباب و ریاکار پاک مى‏گردد، و مظاهر زیست اشرافیگرى ویژه نظامهاى طبقاتى و سرمایه‏دارى چون قصرها و کاخها که مسکن طبقات بالاى جامعه است، به دست‏با کفایت امام مهدى (ع) ویران مى‏گردد.

از جمله امورى که امام مهدى (ع) را در اجراى دقیق قانون حق و عدل و عملى شدن ریز و درشت قوانین حدود و قصاص، یارى مى‏رساند یاران با صلابت و استوار و آشتى‏ناپذیر امام‏اند. یاران امام - افزون بر کمالات معنوى و جهات باطنى که دارا هستند - چون طبق تعبیر احادیث اکثر جوان هستند، (17) قاطع و خشن و دور از هر گونه ملاحظه‏کارى و مصلحت‏سنجى برنامه‏ها را عملى مى‏سازند، و حق را به حقداران باز مى‏گردانند، و تبهکاران را بى‏ترحم کیفر مى‏دهند. دیگر اینکه ذهن ایشان از مفاهیمى عوضى به نام اسلام و دین خدا انباشته نشده است که در هر راه و کار دچار تردید شوند و نتوانند قاطع و سریع به پاکسازى و اجراى احکام خدا دست‏یازند. آنان تنها از امام مهدى احکام خدا و آیین اسلام را مى‏آموزند و ذهنیت پیش‏ساخته‏اى ندارند. همچنین آنان از امام خویش بى‏چون و چرا و بطور کامل پیروى مى‏کنند. و این نیز موجب اجراى بیدرنگ و سازش‏ناپذیر مقررات و احکام است. این اطاعت کامل، برخاسته از امام‏شناسى آنان است و اینها همه موجب مى‏گردد تا در اجراى احکام اسلام ناب و خالص از هیچ چیز بیم نداشته باشند، و هیچ عاملى هرچند بزرگ و سرسخت مانع کار آنان نگردد، و احکام مو به مو اجرا شود، گرچه دشواریهاى فراوان و تصفیه‏هاى بزرگ و خونریزیهاى سیل‏آسایى را به همراه داشته باشد.


 

پی نوشت :
1- «غیبت نعمانى‏»/233.

2- «غیبت نعمانى‏»/ 240.

3- یعنى خود از مسؤولان است.

4- «موسوعة‏الامام‏المهدى - ع -»، الکتاب الثالث، 454، به نقل از «بحار».

5 - «نهج‏البلاغه‏»/1137.

6 - «بحار» 51/120.

7- «کمال‏الدین‏» 2/369.

8 - شناسایى بیشتر این افراد البته ناممکن نیست، به شرط اینکه دقتهاى فراوان به کار رود و معیارها و ضوابط دقیق انقلابى در دست‏باشد و به دست افراد دلسوز و قاطع و کاردان اجرا شود.

9- با قضاوت درست و حساب شده و با وجود قاضیان بصیر و مؤمن پیشگیرى از این ترفندها - بطور اکثر - نیز امکان‏پذیر است.

10- «بحار» 52/319; «کافى‏» 1/397.

11- «خورشید مغرب‏»/ 35 به نقل از «ارشاد مفید»/ 365 -366.

12- امام مهدى (ع) به یاران طراز اول خود علومى مى‏آموزد که با کمک آن مى‏توانند از چنین شیوه‏هایى استفاده کنند.

13- در «عدم پذیرش توبه‏» در زمان امام مهدى (ع) حرفهایى گفته‏اند: در این نوشته، قدر مسلم آن که توبه ریاکارانه صورى است مطرح گردید. علامه مجلسى در این مورد مى‏گوید: «توبه کسانى را قبول نمى‏کند که مى‏داند در باطن کافرند...» «بحار» 52/349.

14- «بحار» 52/354.

15- «بحار» 52/353; «غیبت نعمانى‏»/ 231، با اندکى اختلاف.

16- «بحار» 52/338; مکیال‏المکارم 1/147.

17- در احادیث آمده است: «اصحاب‏المهدى شباب لاکهول فیهم الا مثل کحل‏العین والملح فى‏الزاد و اقل‏الزادالملح: یاران امام مهدى جوانان هستند که سالخورده‏اى میان آنان نیست، مگر به مقدار سرمه در چشم و نمک در غذا، و کمترین بخش غذا نمک است.» «منتخب‏الاثر» 484.

منبع:www.mahdiehtehran.ir



لیست کل یادداشت های این وبلاگ